main_image2
--

Offset, druk offsetowy – jest to jedna z najbardziej znany i popularnych technik druku. Techniką offsetową możemy drukować wszelkie produktu począwszy od ulotek, plakatów poprzez broszury, magazyny, gazety i kończąc na opakowaniach kartonowych, woblerach czy samokopii. Wysoka prędkość maszyn offsetowych pozwala uzyskać atrakcyjne ceny jednostkowe przy wysokiej jakości druku i stosunkowo krótkim czasie realizacji.


Druk offsetowy polega ona na przenoszeniu obrazu z formy drukowej, na podłoże drukowe za pośrednictwem cylindra pośredniego. Cylinder ten powleczony jest obciągiem czyli popularnie zwaną gumą. Czyli pisząc nieco jaśniej, farba nie przenoszona jest bezpośrednio na papier, lecz farba przenoszona jest na cylinder płytowy, ten przekazuje obraz na cylinder pośredni który pokryty jest gumą i dopiero on przenosi obraz na surowiec.

Aby sprawę nieco skomplikować,  druk  offsetowy możemy podzielić na:

Druk offsetowy arkuszowy – gdzie surowiec występuję jako arkusz w danym formacie. Większość drukarni w Polsce posiada maszyny arkuszowe. Arkusz zadrukowuje się farbami offsetowymi o dużej lepkości, utrwalanymi przez wsiąkanie i polimeryzację. Po nałożeniu na arkusze farby, są one przenoszone do tzw. wykładacza który układa arkusze w stos. Taki stos, po mimo suszenia IR czy proszkowania musi swoje odleżeć aby farba utrwaliła się na papierze. W druku z roli ten proces nie występuje co znacznie przyśpiesza dalszą obróbkę surowca.

Druk offsetowy zwojowy inaczej zwany rolowym – surowiec występuje w formie zwoju
( popularnie zwanej rolki) i zadrukowuje się go farbami, jednak innymi niż  w przypadku druku arkuszowego. Możemy wyróżnić dwa sposoby druku z roli:

Coldset – jak sama nazwa nam sugeruje, offset „na zimno”. Farba utrwala się poprzez wsiąkanie w papier.

Heatset – offset „na gorąco” w tym przypadku w procesie druku odbywa się bardzo wysokiej temperaturze w której farba wsiąka w papier i odparowuje.

Króciutko rozwijając te dwa sposoby druku możemy przyjąć że coldset używamy do prac wysoko nakładowych, oczywiście tak samo jak heatset,  jednak z tym wyjątkiem że nie są to prace wymagające jakościowo. Czyli mowa tu o gazetkach reklamowych. Natomiast heatset pozwala nam na zadrukowanie grubszego surowca w znacznie lepszej jakości. Dlatego używany jest do wielonakładowych prestiżowych magazynów czy katalogów. Maszyny rolowe pracują z prędkością od 3-5 razy szybszą niż maszyna arkuszowe. Przekłada się to na znacznie niższą cenę druku, a dodatkowy system falcowania w linii, sprawia że na końcu procesu uzyskujemy niemalże gotowy produkt. Wisienką na torcie jest tańszy surowiec kupowany w roli. Do druku techniką na gorąco stosowany jest papier kalandrowany i kredowany. Ostateczny produkt dla klienta jest znacznie tańszy, niż w drukarni arkuszowej

Troszkę historii:

Cała historia z powstaniem zalążku druku offsetowego sprowadza się do postaci Alois Senefeder (1771-1834). Bohater ten był synem aktora Teatru Królewskiego i studiował prawo, narzucone mu przez Ojca. Sytuacja zmieniła się po śmierci ojca. Alois przerwał studia i udał się wprost do teatru aby tam rozpocząć świetlaną karierę. Niestety po niedługim czasie, okazało się że nie był to najlepszy wybór i kariera aktora nie była mu pisana. Po mimo braku umiejętności aktorskich, Alois zdobywał coraz większą rzeszę odbiorców pisanych przez niego scenariuszy. Próbując rozpowszechniać scenariusze, napotkał spore wydatki finansowe ze strony druku a zyski ze sprzedaży prac były niewielkie. Rezultatem tego były częste wizyty w drukarni i w efekcie, sam we własnym zakresie rozpoczął grawerowanie miedzianych płyt. Była to praca trudna i czasochłonna, gdyż należało wykonać odbicie lustrzane zamierzonego efektu końcowego.

Pewnego dnia, jego matka kazała spisać mu listę bielizny do prania i nie mając przy sobie kartki papieru , spisał ją na kamieniu za pomocą sadzy zmieszanej z mydłem i woskiem. Alois zauważył, iż do miejsc pokrytych tą substancją nie przywiera woda w przeciwieństwie do farby. Od tego momentu Alois wykonywał rysunki na kamieniu a następnie przenosiło obraz na matrycę. Alois opatentował swój wynalazek stając się ojcem litografii. ( lithos – skała)